dinsdag 12 augustus 2008

Een huldiging.

Vandaag dus de wedstrijd Kroatië-Servië uitslag 11-8. Wanneer zo’n wedstrijd vol van spanning goed is afgelopen en je met je collega naar de kleedkamer loopt, geeft dat echt een fantastisch gevoel. Het scheidsrechtervak is mooi en collega’s herkennen het gevoel wel: op het toppen van je kunnen proberen te presteren en wanneer dat lukt, super. Vermoeidheid slaat toe of de adrenaline spuit door je lijf. Je werkt er naar toe, je leeft er voor en dan is het voorbij. Die ‘kick’ van; horen bij zo’n wedstrijd, leiding er aan geven, daarom ben ik scheidsrechter geworden. Het is een prachtig vak! Wanneer je het lef hebt, kan ik het ieder van harte aanraden! Dat gevoel bereik je echt niet enkel op de Spelen, dat kan ook in de competitie zijn op elk niveau.


Zo, genoeg nu over de wedstrijd en het scheidsrechter zijn. Vanavond ging ik dus naar het HHH. Het grappige van dit stukje schrijven naar Nederland is dat ik er al geweest ben en dat jullie het vanavond nog kunnen zien! Het programma (egenlijk onderdeel van het programma) wordt hier immers opgenomen. Sinds de spelen van Barcelona heb ik zo’n huldiging in het HHH niet meer meegemaakt, maar het is heel bijzonder. Kan ik het gevoel daarvan uitleggen, die gekte en die vreugde? Misschien …, maar vergelijk het maar met het schaatsfestijn in Thialf of met een voetbalwedstrijd van Nederland tijdens een groot toernooi . We hebben ons voor zo’n wedstrijd in stelling gebracht. De beamer hangt, de straten zijn versierd en de mensen zijn verkleed. Oranje, alles oranje en … er wordt gescoord! Die gekte die er dan ontstaat, zoals tijdens het EK, zo’n gevoel, dat is er hier. Alleen wordt er wat langer gescoord, ik bedoel het juichen duurt een paar uur en, ook heel belangrijk, het loopt nooit met een deceptie af. Daarnaast zijn we opeens onomstotelijk een fan van alle sporten. Fan van het judo, fan van het zwemmen en als morgen iemand wint met luchtdrukpistoolschieten, dan sluiten wij die sport in onze armen. Misschien komt het ook omdat we allemaal zo ver van huis zijn en trots zijn op ons kleine landje in deze grote gekke wereld. We vieren feest, zingen, klappen en iedereen hoort erbij. We eten een broodje kroket of een patatje (dat is allemaal ook hier te koop), lezen de actuele ochtendkrant (!) en dat vinden we heerlijk, ook al is dat nieuws ons al lang bekend. In Nederland lopen we in de supermarkt straks elkaar gewoon weer voorbij, maar hier zeggen we elkaar gedag en maken een praatje. Sport verbroederd.

Humberto Tan haalde, voor de huldiging van judoka Elisabeth Willeboordse, een Australiër het toneel op. Humberto vertelde het publiek dat zo’n huldiging niet gebruikelijk is in dit fantastische sportland en dat het leuk zou zijn wanneer ‘wij’ hem eens dat zouden willen laten meemaken. De man had namelijk vandaag brons gewonnen bij het kanovaren (onmiddellijk vonden wij dit ook een geweldige sport). De Australiër zal zich het moment lang heugen. Uitzinnige fans, dat zag hij voor zich. Hij heeft nooit geweten zoveel fans te hebben! Toen de huldiging afgelopen was keerde hij nog even terug om van het toneel af nog een foto voor thuis te maken (zij zouden hem namelijk thuis niet geloven; ‘Echt? Duizenden fans?’ Hier kijk maar) en het feest begon weer opnieuw. Tot slot ging hij op de handen liggend van de mensen naar achteren. Ook onze judoka werd zo gehuldigd, dat moet een mooi moment zijn voor haar en wat doet het judo het toch altijd weer goed op de spelen (ik ben een fan!).



Eerlijk gezegd hoef ik niet iedere dag in zo’n feestende menigte te staan. Ik doe mee, maar sloop toch op een goed moment naar achteren, de drukte uit naar buiten. Onderweg kwam ik twee collega waterpoloscheidsrechter tegen! Ze wisten het niet van mij, maar hadden begrepen dat het hier ’s avonds gezellig moest zijn! Er zijn weinig landen die dit zo vieren. De nuchterheid ontstegen, ook dat is Nederland.
Morgen spelen de waterpolodames tegen Griekenland. Een mooie tegenstander en eigenlijk moeten ze nu winnen. De volgende tegenstander is immers Australië en dat is altijd een lastige tegenstander voor ons. We zullen zien, maar wanneer zij een medaille zouden winnen, dan beloof ik vast dan blijf ik kijken in het huis tot de laatste snik. Ik zie het al voor me, al die dames op het podium en een paar duizend man eindelijk fan van die machtige sport waterpolo, dat zou wat zijn!

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Hans, vandaag je wedstrijd gevolgd (tussen de werkzaamheden door). Een stevige pot met de nodige uitsluitingen en kaarten, maar goed gefloten. Henk Smit wist mij ook al te vertellen van je aanstelling (nog voordat jij het wist?!) en je verbaasde reactie hierop. Het (her)begin van de wedstrijd gebeurt inderdaad zoals je destijds vertelde. Ik denk dat je een goede indruk als SR hebt achtergelaten. Nu je weer opladen (o.a. in het HHH onder het genot van . . . ) voor de volgende match. Keep on going! Groet, Bert H.

Anoniem zei

haai oom Hans
wat super om dit allemaal te horen ! mijn oompie op de spelen,... wie had dat gedacht !
ik heb gehoord dat je goed hebt gevloten en dat is mooi ! nog heel veel plezier en succes! geniet ervan !
heel veel groetjes uit de regenachtige alpen!
van je trotse nichtje (eline)

Anoniem zei

Hans, Wil je de damesploeg straks veel succes wensen bij hun tweede wedstrijd. Een overwinning moet kunnen! Ik ga straks "live" kijken (tussen de werkzaamheden door). Groet, Bert H.

Anoniem zei

ha die Hans,

weet je je volgende wedstrijd al.
Succes daar.

René

Anoniem zei

hans, de felicitaties aan de dames! een mooie overwinning (ondanks enkele gemiste kansen bij de mm). wanneer moet je weer aan de bak? groet, bert h.

waitsee zei

Ik kom er pas vandaag achter, dat deze BLOG bestaat, maar zal hem zeker vaker gaan lezen.

Anoniem zei

succes morgen bij aus-can!!

Anoniem zei

Hallo Hans,
Gefeliciteerd met je bijzondere prestatie. Spelers hebben een team van begeleiders om zich heen maar een scheids doet het toch vooral alleen.
wat er ook nog gebeurd: dit neemt niemand meer van je af!

groeten ook van mijn eigen Maxima,

dick

Anoniem zei

Hoi Hans,

We hebben je vandaag niet meer gezien. Heb nog wat spullen voor je!

Morgen gaan er mensen naar de finale van Pieter. Ben jij daar ook. Laat het anders even weten aan Paul (mijn telefoon heeft geen bereik). Kunnen we kijken of er iets te regelen is....

Annemieke

Anoniem zei

Hé Hans, leuk om te lezen je weblog! Sterkte met je volgende wedstrijd, want die gaat er zeker komen. Een echte Klopper klopt natuurlijk aan de deur van het hoogste podium. Dus een mooie pot zit er vast nog wel in. En anders misschien een praatje met Máxima.

Oh ja, 'wij van de judosport' hebben een hoop te huldigen deze Spelen. Als ze vervelend worden, dan hoor ik 't wel! ;)

Groeten Wouter