woensdag 20 augustus 2008

Spanje-Servië 5-9

Vandaag heb ik de kwartfinale Spanje-Servië gefloten met mijn Canadese collega Turcotte. Ik ben zeer tevreden over deze wedstrijd. En kwartfinale fluiten is toch iets heel moois. In tegenstelling tot wat het woord kwartfinale doet vermoeden, zijn er slechts twee wedstrijden in deze categorie. Nummer één uit iedere poule is automatisch geplaats voor de halve finale en de nummers twee en drie uit iedere poule spelen tegenovergesteld voor de overige twee plaatsen.
Vanochtend ben ik vroeg opgestaan en zijn we eerst naar het Tiananmenplein gegaan. Dat klinkt misschien gek, op zo'n belangrijke dag, maar ik vind het ook fijn om de dingen te doen die ik graag wil doen en ook voor afleiding zorgen. Wanneer ik zaterdags een belangrijke wedstrijd heb ga ik ook boodschappen doen enzo, ook dus dingen, die niets met de wedstrijd van doen hebben.
Ik was samen met Jaime Moliner, Rado Korizna en Agyros. Na over dit immense en indrukwekkende plein te hebben gelopen met duizenden Chinezen en toeristen kwamen we bij de verboden stad. (Tussen haakjes: zo grappig. Door omstanders wordt je regelmatig gevraagd om met hen op de foto te gaan, van jong tot oud ...).


Ik was in de verboden stad al eerder, maar wilde graag naar binnen, omdat onder andere mijn gemaakte foto's hier verloren zijn gegaan. Nu zag ik toch ook weer heel andere dingen. Het was ook nu weer erg bijzonder. Duizenden mensen waren er en het was erg warm.


Met de taxi zijn we vervolgens teruggegaan, want ik wilde minstens twee uur ruststijd hebben in ons Hotel Catic. Gelukkig waren we daar om 13.00 uur, dus had ik genoeg tijd, mijn bus naar het zwembad vertrok om 15.30 uur. Ik ben al denkende aan de wedstrijd als een blok in slaap gevallen en werd om 15.15 uur wakker. Slapen doe ik eigenlijk altijd wel. Mijn zelfvertrouwen is groot na de vorige wedstrijden, dus dat geeft vertrouwen. Douchen en op naar het zwembad.

Ik heb weinig gezien van de andere kwartfinale tussen Kroatië en Montenegro. Ik doe mijn eigen dingen, drink koffie, loop een rondje buiten, kijk van bovenaf naar deze wedstrijd en kleed mij ruim op tijd om. Het was prettig weer met Turgotte te fluiten. Je weet wat je aan elkaar hebt. Ook belangrijk voor mij om even contact met 'thuis' te hebben. Ik wil hier zo graag goed presteren en mis dan mijn familie natuurlijk. Zenuwachtig? Nee, gespannen wel, maar ik voel me erg goed, dus zenuwachtig niet. Ik geniet enorm.
De wedstrijd verliep goed. Het was jammer dat Spanje snel op achterstand kwam en niet meer terug kon komen. De druk was goot, dat wel, maar ik voelde mij goed. Het is echt super om alleen al, onder denderende muziek met de ploegen het volle stadion in te komen. Ik geniet van alles. De wedstrijd verliep zoals ik hoopte. De gedelegeerde Niko Firouljou (nog noot op een scheidsrechtersfluitje geblazen) was tevreden, maar belangrijer, ik ook. Het voelt goed.

Nu heb ik vijf wedstrijden gefloten en wellicht komt er nog één. Tijd voor een tussenevaluatie. Ik ben echt heel erg tevreden. Ik heb prachtige wedstrijden mogen fluiten en géén zijn slecht verlopen. Nu is het afwachten. Vanuit Nederland hoor ik dan goed bedoelde aanmoedigingen, dat er een grote wedstrijd zal volgen. Zo eenvoudig ligt dat niet en dat weet ik. Er zijn veel goede scheidsrechters hier en waarom zouden ze voor mij kiezen? De dames finale wordt gefloten door Kissely en Caputti, ok dat kan ik wel begrijpen, maar het aanstellen van de wedstrijden is echt niet te doorgronden. Kanshebbers op een grote wedstrijd? Ik denk: Tulga, Alfanbajev, Moliner, Bock, Margeta, Cheney, Korizna, Ciric en ... ach we zullen zien. Ik kon niet beter dan ik hier heb laten zien, dus daar ben ik echt trots op en blij mee. Daar kan ik mee thuiskomen. Ik kan mezelf niets verwijten.

Trots ben ik ook zo zeer op onze meiden. Het ontroert me. Zo mooi om hier bij te zijn en de waterpolowereld bewonderend over Nederland te horen praten. Ik hoor ook binnen de scheidsrechters een enorme erkenning naar onze vrouwen. Morgen is het feest in het HHH en ik ben daar bij. Een huis vol fans van het waterpolo!
Gaan ze goud winnen? Ach het zilver glanst goud natuurlijk, maar toch.... zo dicht bij als nu, komen we misschien nooit meer. 'Het hoofd leeg maken meiden en gaan voor alles wat mogelijk is'. 'We' hebben niets te verliezen en dat geldt niet voor de Amerikanen. Geloof me, ik zit met een trots hart morgen op de tribune. Ik mag niet schreeuwen en/of aanmoedigen (als neutraal scheidsrechter) maar juich ze in stilte naar voren. Geloof ik in hun kansen? Zeker, heel zeker. We kunnen absoluut winnen. De ploeg straalt fitheid uit en is echt in hele goede vorm, mentaal en fysiek. We zullen zien. En dat ik daar bij mag zijn, ongelooflijk!


12 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Hans, we volgen je verrichtingen elke dag en je verhalen daarover. Grote klasse. We zijn blij dat je nog heel bent. Gelukkig ben je Casanova niet tegengekomen!
Ondanks je dieet kan je niet thuiskomen zonder een keer Pekingeend gegeten te hebben!. Wij willen het recept hebben.
Veel succes nog en hart.gr.van Hans en Nel.

Anoniem zei

Hallo Hans,
Om tegenwoordig wat van jou te horen moet ik dus naar Radio 1 luisteren. Gisteren (dinsdag) hoorde ik een bekende stem op de radio.....euh.....Sinterklaas?...of.....Pino de clauwn....of Simon Lek....of wacht eens Hans Knoppels. Thuis maar eens even Goeglen:bedoelde U Hans Klopper juist ja die was het, nu ben ik dus weer helemaal op de hoogte na al die leuke verslagen gelezen te hebben.(je foto is nu onze achtergrond op de computer je bent trouwens geen spatader veranderd) Wat ontzettend leuk voor je dat deze droom voor je in vervulling is gegaan!
We hopen je (jullie) eens weer te ontmoeten Abraham mischien......
of duurt dit nog een paar jaar?
Hans nog een leuke tijd in CHINA

Groetjes uut het verre Gramsbergen van Evert en Hilleen natuurlijk.

Anoniem zei

Hoi Hans,
Net de Amstelgids in de bus. Er staat weer een stukje in met een citaat van je weblog met het adres. Dus nu gaat het aantal lezers weer omhoog. Dus niet alleen scheidsrechter maar ook reporter in China !
Tot nu toe mooie wedstrijden misschien zit er nog één in.
Groeten uit Ouderkerk

Anoniem zei

Hee Kloppert.... volgens mij heb ik gelukkig een nieuwe bijnaam voor je.... Karel.... t zal even wennen zijn, maar dat komt goed! Ff zonder gekheid! Wat onwijs stoer allemaal. De verhalen met de foto's, wat een belevenis! Je hebt je doelstelling bereikt, 5 wedstrijden en wat voor wedstrijden, de top van de wereld heb je gefloten! Ik duim voor je of er nog eentje voor je in zit, dat zou echt de kers op de taart zijn (die taart hoef jij niet te eten dan hoor, neem jij de kers maar!). Morgen ligt volgens mij half Nederland hier plat om 12.20 uur (en terecht). Ik zal eens kijken of je ik je nog ergens uberhaupt kan herkennen op TV, maar volgens mij moet je je zo langzamerhand gaan voorstellen aan ons als je terug bent! Je ziet er echt goed uit. Succes en vooral nog veel plezier daar, lekker genieten he, niet vergeten!
groetjes Diaan

Unknown zei

Hallo Hans,

Heerlijk om jou verhalen te lezen. Morgen een spektakel in de Dolfijn bij Polar Bears. Grote posters van Marieke en Biurakh en het team met vaandels e.d.buiten op het pand. hart van nederland, tv gelderland en meerdere kranten/media komen!!
Overvolle bak alles in Oranje schreeuwen we ze naar het goud.
Geniet van de laatste dagen in Peking.
Groetjes Polarbeertje

Jacques en Gerda R zei

Hans,
Wat een verhalen zeg, het geeft je net het gevoel of dat je er zelf bij bent. Als ik zie hoe jij nu gaat, dan zie je dat wilskracht zijn vruchten afwerpt zowel voor jezelf persoonlijk als voor het waterpolo. We genieten van je verhalen en hopen dat er nog een flink aantal zullen volgen. Succes vanmmidag bij de final van de meiden en hopelijk mag je nog een topper fluiten. Tot ziens op de camping. Jacques en Gerda R

Freek zei

Hopelijk komt die mooie pot er nog! Succes!

Anoniem zei

Hey Hans,
hiiiiaaaaaa en dat is GOUD!!!!
En dan nu het volgende succes.... voor jou, op naar dee finale!
Andries

Wendy zei

Hee Hans! Gister met Sonja naar je wedstrijd gekeken, helaas klein beeld en zonder geluid, maar toch. Het was toch bijzonder om daar een bekende te zien! We konden zelfs registeren dat je je kauwgommetje nog in je mond had, ha, ha. Inmiddels hebben de dames voor GOUD gezorgd en hopen nu dat jij voor jezelf de gouden nog mag halen door het fluiten van de finale. We zullen voor je duimen. groet, Wendy

Anoniem zei

Lieve Hans,
wat geweldig dat de dames goud hebben gehaald. Waterpolo wordt steeds bekender. Afgelopen week was er zelfs een Klokhuis over waterpolo. Wat heerlijk dat je daar mag zijn. En wat fijn dat je zo tevreden bent over je eigen fluiten. Ik vind je een toppertje!!

liefs van Cathje

Anoniem zei

Hoi Hans,
ik wist dat je naar de OS zou, maar dat je zelf ook in actie zou komen... geweldig! Leuk om je belevenissen te lezen. Wat een fantastische ervaring! We hebben je zelfs op tv gezien; er werd trots over je gesproken door de commentatoren!
Vandaag (vanaf het werk)via internet de vrouwenfinale gevolgd. Zinderend. Het werpt meteen zijn vruchten af dat jij je binnen het waterpolo met beleidszaken bemoeit... Gefeliciteerd! Wat een superprestatie van die vrouwen. Geniet van die laatste dagen en we hopen je nog een keer in actie te zien.
Met een hartelijke groet, Jessica Kuiper (Marnix Academie)

Anoniem zei

Hoi Hans, goed te lezen dat je wedstrijd naar volle tevredenheid is verlopen. Ook de pers was tevreden zoals ik hoorde op tv en las op het net. Misschien nog een kraker? Ik hoop het voor je! Wauw . . . wat een geweldige prestaties vandaag. Eerst Maarten en nu onze meiden goud! Alle felicitaties aan de hele ploeg! Er staan ze vast wat verrassingen bij terugkomst te wachten.
Geniet nog van je laatste dagen op de OS. Ik blijf je volgen!
Groet, Bert H.