woensdag 13 augustus 2008

Morgen Australië-Canada!

Er gebeurde weer veel vandaag.Nadat ik mijn hotel had verlaten, ben ik naar de watercube gegaan. Daar ontmoette ik KNZB collega’s en keek ik naar o.a. Michael Phelps die zijn 4e gouden medaille won in de 4X200m vrije slag (en een wereldrecord). Eerder had Peter van de Hoogenband zich met een 3e plaats geplaatst voor de finale van morgen. Wat een super prestatie. Bij die Olympische spelen achtereenvolgens op dit koningsnummer de finale halen, is een prestatie van formaat. Morgen wacht de finale, ik hoop met heel mijn hart, dat hij een medaille haalt. Sullivan en het Franse kanon Bernard lijken te snel, maar een finale zwemmen is andere koek, daar komt meer bij kijken. Wat zou het geweldig zijn als … Morgen weten we het en ik ga kijken.

Daarna snel naar het hotel om mijn shake te nemen en na een uurtje rusten ben ik naar het waterpolo gegaan. De dames speelden tegen Griekenland, een sleutelwedstrijd. De Nederlandse dames begonnen wat voorzichtig, maar groeiden in de wedstrijd. Persoonlijk vind ik, ondanks twee redelijk snelle uitsluitingen, dat Alette Sijbring een sterk toernooi speelt. Uitsluitingen horen er echt bij trouwens. Het is duidelijk dat uit de manmeer situaties, niet altijd gescoord wordt. Dus uitsluiting incalculeren en snel overgaan tot de orde van de wedstrijd. Keepster Ilse van der Meijden stopte een strafworp en na een wat ongelukkige tegengoal groeide ook zij in de wedstrijd en liet een paar mooie reddingen zien. Het publiek hrkende de situatie en moedigde haar met hartstocht aan. Heel belangrijk voor de ploeg (en voor haar) die toch nog zoekt naar de grote vorm, maar die lijkt aanstaande. Er werd veerkracht en doorzettingsvermogen gegund en gewonnen met 3 doelpunten verschil (9-6), een uitstekende prestatie. Het feest was terecht uitbundig na afloop. Er waren veel oranje supporters op de tribune en ik zat in het gezelschap van leden van het Nederlandse Olympische comité, Gerard van Maanen, Erica Terpstra, Gerard Kemkers en André Bolhuis. Op de tribune heb ik de regels aan hen uit kunnen leggen en situaties kunnen toelichten en dat werd erg gewaardeerd. Leuk is dat toch. Gewone mensen natuurlijk met een groot sporthart, meelevend met onze meiden. Hun en onze vreugde was dan ook groot na afloop en de dames lieten het dankbare applaus heerlijk over zich heenkomen.
Zo is Griekenland reeds voor eremetaal uitgesloten en met betraande ogen verlieten zij het bad. Toch verrassend dat zo’n sterk waterpololand is uitgeschakeld, maar de grootste sensatie zou nog volgen. Ook Rusland is namelijk uitgeschakeld! Eén van de favorieten voor Olympisch goud. China won van hen, na een bizarre en fantastische wedstrijd. Fantastisch omdat er met veel passie werd gespeeld, een wedstrijd vol emotie en veel enthousiast publiek en bizar vanwege het score verloop. In de tweede periode leiden de Chinese dames met 7-4 om vervolgens in de derde periode achter te stand met 9-7! De wedstrijd lijkt gespeeld, deze voorsprong mag Rusland niet meer uit handen geven natuurlijk en ze leiden nog aan het begin van de vierde periode met 10-8. Dan komt China en het ongelooflijke gebeurt, zij scoren en de Russen niet; eindstand 12-10. Ook Rusland uitgeschakeld. Een ongekende vreugde op de tribune, huilende Russische dames en een zwaar ontgoochelde coach Alexander (Rusland). De sensatie van de dag! Zo zijn twee toonaangevende landen van medaillekansen reeds uitgesloten.


Hierna ben ik snel naar het hotel gegaan, tanden poetsen, fraai gekregen presentje van collega Ni in de koffer gedaan (thuis kunnen we nu allen met stokjes eten) en op naar het HHH, want daar wachtte Hans van Zetten. Hij is naast Studio Sport verslaggever, ook vader van 2 zoons die bij mij op school hebben gezeten. Lang geleden hebben wij reeds de afspraak gemaakt; ‘Zijn we samen aanwezig bij de Spelen, dan gaan wij uit eten’. Vanavond stond dit gepland. De ontmoeting met mijn plaatsgenoot, was hartelijk en de avond niet minder. Wij hebben heerlijk gegeten in het restaurant en veel bepraat, over onze familie, de sport en natuurlijk de Spelen. Voor diegene die het niet weten, Hans geeft deskundig en enthousiast commentaar bij het turnen en kunstrijden. Verder is hij plaatselijk politicus met een groot hart voor het bewegingsonderwijs. Na het etentje gingen wij ‘naar boven’ en liet hij mij de radio studiekamer zien en het dakterras waar dagelijks het programma van Mart Smeets wordt opgenomen. Daar waren ook Ewoud van Winsem en Hans Nieuwenburg, dus werd er ook weer over het waterpolo gesproken! Ik was de gelukkige die de uitzending met als gasten Edith Bos (winnaar van een bronzen medaille), Marc Huizinga (uitgeschakeld …), Marianne Vos (tot nu toe uitgeschakeld, maar de puntenkoers wacht), Kees Jansma en Floris Evers (hockeyer die als laatste afviel voor de spelen).



Oh ja, ik zou het bijna vergeten ;) Morgen mag ik weer aan de bak en fluit Australië-Canada samen met mijn gewaardeerde collega Torsten Bock uit Duitsland. Heerlijk, ik ben er blij mee. De wedstrijd wordt gespeeld om 15.20 uur en wordt misschien uitgezonden op de site van de NOS (http://os2008.nos.nl/live/index/kanaal/0) , in Nederland om 9.20 uur. Dat wacht morgen, én de race van Pieter én? Vast nog iets wat ik nu nog niet weet, maar waar ik morgen zeker over schrijven zal. Hans gaat slapen en droomt verder, over de vijfde dag …

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Hans,
Dat had je mij wel even eerder kunnen melden die weblog van je...kan ik je ook een beetje in China in de gaten houden! Leuk te lezen hoe het daar met je gaat en dat je zo ontzettend goed bent afgevallen! Super! Jij verricht nu ook een topprestatie onder zeer bijzondere omstandigheden.....
Iets om voor ALTIJD vast te houden.
Sportieve groet van je diëtist Carlien.

Anoniem zei

lieve paps,

Leuk weer wat over je te lezen!
Echt gaaf wat je daar allemaal meemaakt !!
Ik ga kijken of ik je wedstrijd Australie-Canada kan zien via internet want mama en de jongens willen het ook graag zien!
Vanmorgen natuurlijk ook de Nederlandse dames bekeken, en morgen/vanacht vroeg op (3.45) om vanaf het begin alle zwemseries-en finales te zien! (uiteraard mnet name voor Pieter van de Hoogeband!)

Nou goed, ik wens je het allerbeste voor morgen met je fluiten, Wees jezelf,doe je ding,lekker knallen!! En om niet te vergeten; GENIET er ook van! Al weet ik zeker dat je dat sowieso wel zal doen :)

We are proud on you.(L)

dikke kuss, Suzanne en de rest.

ps. Om toch nog even de bijdehandte suzanne uit te hangen; het is Ilse van der Meijden, niet van der Weijden. Haha, typfoutje denk ik;)

Weltrusten! xxxx

Anoniem zei

Hans,

Prachtig wat je daar meemaakt.
Succes en doe de groeten aan allen.

Henk Smit.

P.s. Henk v.d. Berg is wederom opgenomen in het ziekehuis met een ontsteking aan zijn longen.

Anoniem zei

HEE hansie,

Vannacht Pieter zien zwemmen, dat wel, maar vanochtend helaas geen waterpolo!
Werd te laat wakker....(sorry).
Hopelijk kunnen we nog herhalingen zien.
Ook zijn we druk hier op de boerderij, met klussen.

De jongens kijken wel veel sport, maar wij hebben veel andere klussen te doen ook! Dat snap je wel?!
Pa en ma volgen ook veel van de o.s.

Het wordt wel spannend nu, of je kwart- , halve-, of hele finales
mag fluiten.....

sterkte en succes en vooral genieten! xxx Ditty en de rest van de familie.