vrijdag 22 augustus 2008

Dag 14

Het was een dag van 'bijkomen' en ook o.a. de halve finales bij de heren.
Geen wekker gelukkig vanochtend, hoewel ik toch redelijk op tijd wakker was. Je eerste gedachte zijn dan toch of het werkelijkheid is het grote succes bij de dames of niet ... Dagelijks ontvang ik de Chinese krant (in het Engels gelukkig) en daar werd ook de Nederlandse prestatie voluit gepresenteerd. Binnen het waterpolowereldje hier werd Nederland ook volop geprezen. Wel onbegrip naar de Amerikaanse coach. Hoe is het mogelijk dat Daniëlle maar liefst 7 keer kon scoren? Hoewel dat niet uit te leggen is, heb ik wel een vermoeden. Wij hebben in de halve finale goed gescoord uit diverse combinaties. Met name Marieke van de Ham schoot er vanaf de rechtervleugel een aantal fraai in. De keepster van de Amerikanen speelt geen gelukkig toernooi, dus wilde men (althans zo denk ik bescheiden) het schot niet uit een combinatie laten komen. Dan is zij, maar ook de Amerikaanse ploeg kwetsbaar. Verkeerde keuze dus, althans een prima keuze voor ons. In ieder geval is iedereen heel blij dat Nederland weer aan de wereldtop staat en is men verbaasd dat onze bondscoach vertrekt. Moet ik ook steeds weer uitleggen!

Eerst ben ik vanochtend naar het synchronized swimming gegaan ('goed hè Leonie?'). De groepsuitvoering stond op het programma en dat is werkelijk een prachtig gebeuren. Mijn Spaanse collega Jaime was enthousiast over de Spaanse inbreng en ik met hem, want de Spaanse schonen heb ik ook op het EK in Eindhoven gezien. Morgen is de finale en het belooft een spannende ontknoping te worden in een bomvolle zaal (6000 man!). De Russische dames staan bovenaan, maar Spanje volgt. Ik ben voor hen: Ariba ariba!







De Spaanse benen mogen er zijn ...



s' Middags zijn we naar het zwembad gegaan voor de halve finales waterpolo. Tijdens de eerste wedstrijd mocht ik twee keer op het time out knopje drukken, een intensieve klus dus. Vooral de eerste wedstrijd tussen Hongarije en Montenegro was een erg leuke en spannende wedstrijd met als winnaar Hongarije. Wanneer je time out knop moet bedienen zit je vlak naast de spelersbank en het is fascinerend om te zien en te horen hoe de reacties zijn. De finale wordt gespeeld tussen USA en Hongarije en ik denk dat dat een mooie finale kan worden tussen twee mooi spelende ploegen. De kleine finale kan wel eens zwaarder zijn om te fluiten, die tussen Servië en Montenegro. Vorig jaar heb ik die wedstrijd in de world leaque gefloten en de emoties spatten er toen al vanaf. Laat staan wanneer het gaat om het Olympisch brons. Met een vierde plaats heb je echt niets.
Heb ik kans op één van deze wedstrijden? Geen idee en ik probeer me er ook niet druk om te maken. Zoals ik al eerder aangaf ben ik tevreden met mijn gekregen en verlopen wedstrijden en kan ik met een goed gevoel aan mijn optreden terugdenken. Ik hoorde wel vandaag dat ik met mijn Amerikaanse collega Chaney in eerste instantie op de kleine finale bij de dames stond aangesteld. Dit schijnt ook op internet te hebben gestaan. Echter toen kwamen de heren er achter dat Kissely de dames finale zou fluiten, een Hongaar. In de kleine finale speelde Hongarije dus wanneer ik of Chaney iets geks tegen deze ploeg zou doen, dan kon hij weer revanche nemen in de finale … en dus zijn wij van die wedstrijd afgehaald. Illustratief voor het aanstellingsbeleid, lekker over nagedacht.

Tussen de speelperioden in, tijd voor vermaak!



Langzaam aan begin ik toch ook weer erg naar huis te verlangen. Ik wil graag weer bij mijn gezin zijn en kan niet wachten op weer een heerlijk weekendje op de camping bij van Eem! Ook weer een mooi vooruitzicht.

Morgen is het een rustdag en wij gaan onder andere naar de Chinese muur. Ik heb er erg veel zin in. We gaan met een flinke groep en hebben per 3 personen een taxi voor 1 dag gehuurd (kosten € 20,- p.p.!). Morgenavond hoop ik te horen of ik nog een keer mag fluiten. We zullen zien.

Ik wil ook nog iedereen bedanken die reacties plaatsen. Ik kan helaas niet persoonlijk terug reageren, want dat lukt niet hiervandaan (ik zie het e-mail adres niet), maar mijn dank is groot! Erg leuk.


Onze meiden in het HHH


Ik zie nu op tv de herhaling van de hockeydames, ook goud! Geweldig om te winnen van die Chinezen, echt niet makkelijk. Ze zullen wel gehuldigd worden vanavond in het HHH, maar daar ga ik niet heen dat wordt me te gortig. Het lichaam heeft rust nodig. Zouden die dames trouwens ook gaan crowd surfen? Dat had ik wel mee willen maken natuurlijk, maar zo mooi als dat gisteren was daar kunnen zelfs deze fraaie dames niet aan tippen!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hee Hansie,
Zo wij zijn weer terug in Leersum.Nu kunnen we eindelijk weer je belevenissen volgen....!!
Eigenlijk vind ik het wel mooi geweest zo en kijk er naar uit dat je weer thuis komt.
Het is zo`n rare vakantie geweest zonder jou erbij....
We hebben 1 week nodig om bij te praten, maar of dat zal lukken?
Ik hoop dat je nog de of een finale mag fluiten, maar anders kom je maar lekker naar huis hoor!

Wij beginnen je nu wel te missen..(na 1 maand al..!!!)
xxxx Ditty en de kids.

Anoniem zei

Hoi Hans, we hebben "stiekem" je belevenissen in Peking gevolgd, en zijn al bijna echte waterpolofans geworden, de Olympische Spelen hadden er in elk geval een dimensie bij!! Succes en nog veel genieten van de laatste dagen!

Roland en Yteke

Anoniem zei

Hoi Hans, het poloavontuur loopt ten einde. het feit dat je al op een aanstellingslijst stond geeft aan dat je goed hebt gepresteerd. Ik hoop van harte voor je dat je nog een wedstrijd mag fluiten. Je hebt je beste kunnen daar laten zien als SR op de OS; iets om apetrots op te zijn!
Komende zondag (lokale tijd 11.00 uur) zit ik in de radiostudio van RTV Noord om te praten over de prestaties van onze meiden op de OS. Uiteraard zal ik ook aangeven dat jij daar als SR hebt gefloten. Maar even zien hoe het gesprek gaat lopen, maar er is (regionale) aandacht voor het nederlandse waterpolo en dat is een zeer goede zaak.
Laat nog even of je aan de bak moet. Geniet ervan! Groet, Bert H.

Anoniem zei

hee pa ik heb vandag gewonne van VRC met 1-0 was egt leuk mezn alle voor geknokt:D stond voorstopper thijs heeft ook gewonne met 8-3 en 3 keer gescoort:)

laterss ;) joost